Vil du være med å sikre gode og likeverdige helsetjenester i Nord-Norge?
Helse Nord bruker eksterne helsetjenester, altså helsetjenester kjøpt fra private leverandører og ideelle organisasjoner, for å dekke behov innen somatikk, psykisk helsevern, rusbehandling og rehabilitering. Disse eksterne tjenestene brukes til å utvide kapasiteten, redusere ventetider og sikre lik tilgjengelighet for befolkningen, i tråd med regionens «sørge-for-ansvar».
Vår seksjonsleder for eksterne helsetjenester gjennom mange år har nå trukket seg tilbake fra lederoppgavene. Vi søker nå en engasjert og dyktig seksjonsleder som har sterk interesse for helsefaglig utvikling, som skal ha ansvaret for å koordinere vårt behov for kjøp og forvaltning av private helsetjenester, rekruttering av avtalespesialister (lege- og psykologspesialister) og forvaltning av driftsavtaler.
Hos oss får du en sentral rolle i å planlegge, gjennomføre og følge opp anskaffelser av helsetjenester fra eksterne virksomheter som leverer ulike spesialisthelsetjenester, og avtaler med legespesialister som har privat praksis. Som seksjonsleder blir du ansvarlig for å lede anskaffelsesprosesser, sikre kvalitet i leveransene og å bidra til strategisk utvikling av området.
Om oss
Helse Nord RHF har overordnet ansvar for å planlegge, utvikle og gjøring spesialisthelsetjenester i Nord-Norge og på Svalbard tilgjengelige. Samfunnsoppdraget er å sikre likeverdig tilgang til helsetjenester av høy kvalitet, uavhengig av bosted.
Seksjon for eksterne helsetjenester består i dag av tre medarbeidere og inngår i eieravdelingen. Eieravdelingen består av fire seksjoner og rundt 30 ansatte fordelt på lokasjonene Bodø, Tromsø og Kirkenes. Seksjonsleder rapporterer til eierdirektør.
Arbeidsoppgaver
- Koordinere behovsprosessene knyttet til eksterne helsetjenester og gjennom dette bidra til strategisk utvikling av området og økt samhandling mellom helseforetak og private avtaleparter
- Samarbeide tett med fagmiljøer, leverandører og interesseorganisasjoner for å holde oversikt over markedet
- Delta i (og lede) tverrfaglige samarbeidsfora, både regionalt og nasjonalt
- Planlegge, lede og gjennomføre anskaffelser av spesialisthelsetjenester fra private virksomheter
- Følge opp leverandører, sikre implementering og forvaltning avtaler
- Bidra til kompetanseutvikling innen anskaffelser og kontraktforvaltning
- Du må regne med å bidra i andre oppgaver innen seksjonens ansvarsområde, samt reisevirksomhet.
Du må regne med å bidra i andre oppgaver innen seksjonens ansvarsområde, samt reisevirksomhet. Stillingens innhold og organisatoriske plassering kan bli justert ved behov som følge av endringer i virksomheten.
Kvalifikasjoner
- Mastergrad eller annen tilsvarende utdanning innen relevant fagområde
- Fordel med kjennskap til spesialisthelsetjenesten og kjøp av avtalebaserte helsetjenester
- Erfaring med offentlige anskaffelser og kontraktsoppfølging
- Erfaring med saksbehandling og prosjektarbeid
- Gode digitale ferdigheter og analytisk forståelse
- Svært god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk
Personlige egenskaper
- Er ansvarsbevisst og selvstendig, og jobber strukturert
- Er initiativrik og løsningsorientert, med evne til å se muligheter og følge opp til gjennomføring
- Er en god lagspiller og relasjonsbygger, som kommuniserer tydelig og trives med tverrfaglig samarbeid
- Er fleksibel og endringsvillig, og tilpasser seg nye behov og utvikling på en god måte
- Har et helhetlig perspektiv, og forstår hvordan arbeidet understøtter virksomhetens kjerneoppdrag
Vi tilbyr
- En sentral rolle i et viktig samfunnsoppdrag
- Varierte og meningsfulle arbeidsoppgaver
- Pensjonsordninger i KLP
- Fleksibel arbeidstid og et inkluderende arbeidsmiljø
- Lønn etter avtale
- Arbeidssted vil fortrinnsvis være i Bodø